Vad jag har lärt mig under min studietid, del 1

Jag går nu tredje året på bioteknikprgrammet och jag blir stundvis chockad över hur lite jag faktiskt minns av de flesta detaljerna från de kurserna jag läste ”förr i tiden”. Det visar sig att lite repetition är allt som krävs för att gräva upp de gamla kunskaperna igen, men det finns minst en värdefull läxa som jag har lärt mig från varje kurs.

Grundläggande kemi: Kemi sträcker sig bra mycket längre än ”blanda saker med varandra och håll koll på labbhandledningen”. Vi lärde oss att kemikaliers egenskaper kan förutspås genom att titta på skeenden på kvantmekanisk nivå och att matematik är väldigt, väldigt viktigt. Kemi innefattar mer än vad jag någonsin hade kunnat tro.

Matematik: Den större andelen av matten på utbildningen ugörs av analys. Analys är ett fält inom matematiken som innefattar allt som har med funktionslära att göra – grafritande, derivering, lösande av differentialekvationer osv. Jag gick matematikinriktning i gymnasiet, så när analysen satte igång tänkte jag att det skulle gå lätt utan att jag skulle behöva lägga tid på plugg under fritiden. När första tentaresultatet kom fick jag ett riktigt ”Live and learn”-moment. Mina lediga timmar på eftermiddagen är egentligen inte lediga.

Ju mer matte du läser desto färre siffror använder du.

Projektkurs i bioteknik: Det är helt otroligt vad folk är studiemotiverade på LTH jämfört med på gymnasiet. På den tiden såg många ett grupparbete som en lätt chans att glida igenom kursen med ett godkänt i slutändan. Här på tekniska högskolan har de där personerna till allra största del sorterats ut och det som återstår är de som faktiskt vill göra sitt bästa. Jag har hamnat rätt.

Om Erik

Ursprungligen lundensisk kille som har bott i Eskilstuna större delen av mitt liv. Läser sedan hösten 2010 till civilingenjör i bioteknik på Lunds Tekniska Högskola.
Det här inlägget postades i Kemi, Kemicentrum, Studier, Tenta, Utbildning. Bokmärk permalänken.