Vad jag har lärt mig under min studietid, del 4

Del 1
Del 2
Del 3

Hittills har vi kommit till min andra termin i läsår 2!

Biokemi
Du äter mat och maten blir näring. Men i denna kurs går man på djupet, och om man studerar väl ska man kunna välja en kolatom i en skiva bröd och kunna härleda hur denna kolatom rör sig igenom matsmältningen i form av metaboliska intermediat till dess att energin i dess molekyl har utvunnits. Dessutom stöter man på väldebatterade diskussionsämnen som sötningsmedel och LCHF-kost, fast ur en biokemisk synvinkel. Jag vet EXAKT vad det är jag stoppar i mig!

Bröd -> Energi. Man kan göra det en aning mer komplicerat än så.

Oorganisk kemi
Denna kurs kunde läsas tillsammans med Kemiteknikstudenterna som alternativ till Miljökemi (vilket 96% av mina kurskamrater på Bioteknik valde att läsa istället). I oorganisk kemi fick vi en (vid det här laget smått obekant) tillbakablick på ”renodlad” kemi där vi studerade materialstrukturer, nanoteknik samt en fullständig genomgång av det periodiska systemet. Ett intressant sidospår i min utbildning till biotekniker! Palladium, silver, kadmium, indium, tenn, antimon, tellur… 

För två år sedan kunde jag detta utantill! Halvt nyttig kunskap.

Molekylär växelverkan och dynamik
I mitt förra inlägg pratade jag om den abstrakta termodynamiken och svårigheten i att begripa vad det hela handlade om. Detta tas ännu en gång upp i denna kurs där man vänder upp och ner och ut och in på molekyler för att lista ut hur de interagerar med varandra. En kurs där korrekt hantering av enheter är extremt viktigt! En sekundampere per kubikmeter och kvadratmol? Vad har jag just listat ut?

Två ättikamolekyler som interagerar. De verkar ha det trevligt ihop.

Separationsprocesser
När man diskuterar produktion livsmedel, läkemedel, material och kemikalier ligger mycket fokus vanligtvis på hur man ska framställa den önskade produkten. Men sanningen är att det inte är helt ovanligt att större delen av mödan går till att rensa bort en massa skit. Eller uttryckt en aning mer formellt: Förädling! Denna kurs beskriver grundläggande metoder för att separera olika kemikalier från varandra – till exempel vatten från etanol –  och har varit en av de mest givande kurser jag har läst under hela utbildningen. För varje gram värdefulla kemikalier finns det nio gram värdelösa kemikalier. Nu vet jag hur jag blir av med dem!

Denna produkt hade kunnat vara riktigt otrevlig om man inte hade tillämpat separationsprocesser.

Om Erik

Ursprungligen lundensisk kille som har bott i Eskilstuna större delen av mitt liv. Läser sedan hösten 2010 till civilingenjör i bioteknik på Lunds Tekniska Högskola.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

KOMMENTARER

  1. Pingback: Vad jag har lärt mig under min studietid, del 6 | Kemibloggen

Skriv en Kommentar

* Obligatoriskt