Vad jag har lärt mig under min studietid, del 5

Del 1
Del 2
Del 3
Del 4

Det är dags igen!

Analytisk kemi

I Grundläggande Kemi fick vi lära oss vad man kan tänkas göra i ett labb. I Separationsprocesser fick vi lära oss hur man sorterar ut sina favoritkemikalier bland en massa annat man helst vill bli av med. Men hur vet man sedan vad man faktiskt har lyckats ta fram? Det är den frågan Analytisk Kemi vill besvara! I denna kurs fick jag lära mig om redskap och metoder för att räkna ut vilka ämnen man kan tänkas hitta i ett prov. Finns det mest koffein i Coca Cola eller i Pepsi? Ner till labbet!

Vatten eller bensin? Att lukta är fusk! Och en potentiell hälsofara.

Matematisk statistik

En väldigt nyttig kurs! Matematisk statistik handlar om att samla in mätdata och komma fram till slutsatser ur dessa. Ifall du en dag helt oanat bowlar 300 poäng, hade du bara tur eller har du plötsligt blivit proffs? I denna kurs fick vi använda oss av beräkningsmetoder för att hantera problemställningar som denna! Jag kan med 95% säkerhet påstå att om jag kastar en miljon pilar så kommer jag missa mittpunkten minst en gång.

Jag sa ju det.

Industriell ekonomi

Vi har alla våra svagheter. Och jag måste erkänna att industriell ekonomi är en av mina. Efter två och ett halvt år på en teknisk utbildning var det svårt att ställa om hjärnan till att plugga ett samhällsvetenskapligt ämne. I denna kurs får man lära sig grunderna i företagsekonomi och vad som kan tänkas krävas för att starta eget! Interimsfordring av räntekapital i penningtransaktioner … äh, jag har ingen aning om vad jag snackar om.

Tycker du att Monopol är tråkigt? Gå då Industriell Ekonomi – där får du bokföra samtidigt som du spelar! Kul för hela familjen!

Reaktionsteknik

Det fanns en del farhågor inför denna kurs eftersom det från år till år bara har varit runt hälften av kursdeltagarna som har lyckats få godkänt på tentan på första försöket. I reaktionstekniken fick vi titta på vad som händer om man slänger godtyckliga kemikalier i en enorm burk (en reaktor) och låter dem reagera. Hur stor ska burken vara? Hur varm ska lösningen vara? Hur mycket kan man pumpa in per sekund? En tuff men mycket givande kurs! All denna matematik, och allt handlar om en enstaka plåtbehållare.

En trevlig kemisk reaktor ifall en mikroorganism lyckas ta sig in!

Om Erik

Ursprungligen lundensisk kille som har bott i Eskilstuna större delen av mitt liv. Läser sedan hösten 2010 till civilingenjör i bioteknik på Lunds Tekniska Högskola.
Det här inlägget postades i Studier, Uncategorized, Utbildning. Bokmärk permalänken.

KOMMENTARER

  1. Pingback: Vad jag har lärt mig under min studietid, del 6 | Kemibloggen

Skriv en Kommentar

* Obligatoriskt